Slam i centralt prov

Efter att jag avslutat mitt uppdrag som projekt- och tävlingsledare för poetry slam-arrangemang i Borås fick jag ett ekonomiskt bidrag från Stiftelsen Fokus. Uppdraget bestod i att dokumentera företeelsen.

I början av 2000-talet hade min kommun utvecklats till ett nationellt centrum för estradpoesi. Stort var det intresse som väcktes i samband SM-tävlingen på Borås Stadsteater år 2000.

Det levde vidare genom Borås Open, där vinnande poet under en följd av år erhöll 10.000 kronor. Tvåan och trean fick också prispengar. Minns jag rätt hade jag ansvar för grand prix-tävlingen ifråga fram till 2005. Därefter tog andra krafter över det administrativa arbetet.

”Poetry slam” publicerades 2012. Boken finns som PDF-fil på denna webbplats.

Fakta om talad dikt nådde en oväntat stor publik.

När det gällde boken som jag ålagts att skriva valde jag en renodlat journalistisk vinkel. Det blev intervjuer med människor som på lokal nivå haft olika roller inom poetry slam. Allt från kulturchef och kultursekreterare, över arrangörer, konferencierer, poeter och jurymedlemmar, till lärare, forskare och kulturredaktör.

Frågor om poetry slam i det nationella provet

Niklas Åkesson vann grand prix-tävlingen Borås Open 2001, 2002 och 2003.

Flera av dem hade jag tidigare skrivit om i Borås Tidning. Dessa texter hade jag fått arvode för, liksom för några av de tävlingsreferat som också publicerades. Boken som sådan har dock inte gett mig ett öre. Hälften av det ekonomiska bidraget gick till den person som – till kraftigt reducerat pris – gjorde layouten. Den andra hälften gick till förlaget Podium som ombesörjde tryckningen.

Inte heller Slam – handbok för estradpoeter (en annan bok jag ansvarat för) har lett till ekonomisk ersättning för någon av de medverkande. Det var heller inte syftet. Båda publikationerna sprang fram ur en idealistisk och inspirerande ambition att sprida kunskap om den talade dikten.

Personligen har jag dock inte intresserat mig för estradpoesi på drygt tio år, eller så. Därför väcktes jag ganska bryskt ur min slummer när jag hösten 2023 fick ett mail från Alis. Det är en organisation som ansvarar för litterära rättigheter. Man ville betala mig en halv månadslön. Detta för att delar av innehållet i boken Poetry slam ”medverkar i de nationella proven”.

Info om estradpoesi på gymnasier i hela landet

Vad var nu detta? Är det någon som skämtar med mig? Inte alls. En redaktör på Uppsala universitet kunde bekräfta att en text från boken kommit till användning. Det gällde ett test för kurs tre på gymnasiet. För att få mer information kunde jag gå vidare genom att kontakta provkonstruktören.

Mitt önskemål var att ges möjlighet att ta del av själva provformuläret. Något sådant gick dock inte för sig, skulle det visa sig – först om åtta år… ”Materialet är under sekretess fram till 2033 så du kan tyvärr inte få se vare sig texthäftet eller uppgiften som din text hör till. Uppgiften kan nämligen komma att återanvändas.” Annars var det bemötande jag fick alltigenom positivt: ”Vi var så nöjda över att vi hittade en text som passade så bra in i förra årets tema om lyrik.”

Även jag kände mig nöjd, för plötsligt hade info om den talade dikten nått en oväntat stor publik, väsentligt större än den förväntade målgruppen. Och kanske att jag hade blivit en av Sveriges mest lästa författare på kuppen, åtminstone den dag då det centrala provet genomfördes.

Emil Jensen vann grand prix-tävlingen Borås Open 2004.

Gymnasister i trean får möta autentiska texter

Det var också intressant att få veta hur kunskapstestet som sådant gick till. Inför provet hade eleverna fått varsitt häfte med tolv texter, som de fick läsa i förväg. Texten om poetry slam var alltså en av dessa. Rutinen är sedan enligt följande:

På provdagen får eleverna välja en av tre uppgifter att skriva om. Varje uppgift innehåller en frågeställning som eleverna ska besvara med hjälp av fyra av texterna. De ska skriva ett PM på cirka 800 ord som anknyter till den vetenskapliga texttypen, där de refererar relevanta delar ur minst två källtexter samt drar slutsatser som besvarar frågeställningen. I lösningarna gör eleven källhänvisningar av typen ”i boken ’Poetry slam’ (2012) skriver Peter Grönborg att …”

Vid behov beskär provkonstruktörerna källtexterna, ofta ner till i genomsnitt 950 ord. ”I övrigt ändrar vi ingenting i texten såvida vi inte hittar direkta fel, vilket vi inte gjorde i din text.” På Institutionen för nordiska språk anser man att eleverna i kurs tre på gymnasiet ska möta autentiska texter. Därför justeras de inte, men i lägre årskurser kan detta ske. I så fall först efter samråd med författaren.

Baksidan av boken ”Poetry slam” (2012).

FÖRLAGET PODIUMS INFO OM BOKEN
Poetry slam är en tävling för poeter som framför egna dikter inför publik. Sedan 1995 har svenska mästerskap arrangerats. Men trots att poetry slam inneburit en renässans för den talade dikten, finns det ganska lite skrivet om företeelsen i Sverige. Poetry slam – en intervjubok med referat från tävlingar belyser fenomenet från olika perspektiv – poeter, konferencierer, arrangörer, administratörer och pedagoger beskriver sin syn på fenomenet. Den avslutas med några tävlingsreferat som speglar hur ett mästerskap kan gestalta sig och ger exempel på vilka estetiska verkningsmedel poeterna använder. Texterna utgår från situationen i Borås, där det sedan länge finns en mycket livaktig verksamhet. Men de nationella utblickarna är många. 


© Peter Grönborg
Texten skyddas av lagen om upphovsrätt.

Uppdaterad
2025-01-19