Mästaren som formade nytt grepp

Under några minuter gör John Solomon ett tvåklotsbreak från båge fyra till båge sju.

Partihandlare som vann 48 mästerskapstitlar

Efter att ha läst ett tiotal sidor i John Solomons ”Croquet” (1966) känner jag mig väldigt sugen på att läsa hela verket. Men av erfarenhet vet jag att det sällan finns tid att studera texter om krocket. Den här gången skulle det kunna hända, dels för att boken är välskriven och tilltalande, dels för att jag blivit allt mer intresserad av association croquet.

För det är den disciplinen som John Solomon (1931-2014) åsyftar när han använder ordet ”croquet”. Hans storhetstid som spelare inföll på 50- och 60-talen och då hade inte intresset för golfkrocket hunnit vakna. I början på 70-talet vann han tre stora tävlingar, som en värdig avslutning på karriären: Championship of Champions 1970, President’s Cup 1971 och Men’s Champion 1972.

Sammanlagt tog John Solomon 48 mästerskapstitlar. Vid sidan av spelet ägnade han mycket tid åt administrativa uppgifter. Han verkade för Croquet Association 1952-2004, i roller som ordförande, vice president och president. Med hela världen som arbetsfält gjorde han mycket för att popularisera sporten.

Annars var han affärsman till yrket. Till att börja med drev han familjeföretaget William P Solomon, en tobaksfirma som importerade cigaretter, cigarrer och rörtobak. Senare startade han John Solomon Inc, inom samma bransch. Han lär för övrigt ha rökt två paket Pall Mall utan filter varje dag.

Några allvarliga hälsoproblem lär han dock inte haft. Men 2007 fick han en hjärtattack, vilket skedde på en teaterscen. John Solomon var nämligen en hängiven amatörskådespelare. Han medverkade vid tillfället i komedin ”The Rivals”, av dramatikern Richard Brinsley Sheridan. Efter att han fått en pacemaker inopererad blev han snabbt återställd.

Perfekt slag förutsätter en omedveten rörelse

Inom krocketsporten har han blivit odödlig, inte enbart genom sina tävlingsmeriter, utan i högsta grad för att han skapade ”the Solomon grip”. Vid sidan av ”the Standard grip” och ”the Irish grip” hör detta sätt att hålla i en klubba till de huvudalternativ som varje spelare har. Båda händerna placeras högt upp, med samtliga knogar vända framåt.

Han lär ha ”uppfunnit” detta grepp redan som femåring, på en bana nära hemmet i Wandsworth, sydväst om London. Modern var en stor inspiratör. Hon deltog i lokala tävlingar, något han tog efter. Han vann sin första tävling i Roehampton som 16-åring.

Ett annat stort intresse för John Solomon var klassisk musik. Han spelade både horn och klarinett. Det var från denna konstform han hämtade sin idé om hur en krocketspelare borde förhålla sig till sin teknik.

”Du kan lyssna på varje ton och fastställa dess position inom ramen för hela stycket, eller så kan du koppla loss dig själv från den och låta musiken försätta dig i ett sinnestillstånd utanför dig själv. Ett krocketslag ska vara just så: en omedveten rörelse av armarna som resulterar i en perfekt sving.”

Samtida bedömare framhöll hans mästerliga taktiska färdigheter. De imponerades också av hans enorma koncentrationsförmåga. Inget tycktes kunna distrahera honom när han spelade. Men mentalt arbete är ansträngande. Det sas att John Solomon kunde förlora upp till en ”stone” (nästan 6,5 kilo) i vikt under en turnering.


KÄLLOR: ”Croquet” / John Solomon. 1966.
”John Solomon – obituary” / The Telegraph. 31 October 2014.

© Texten skyddas av lagen om upphovsrätt.
Eftertryck och annan kopiering är förbjuden.
UPPDATERAD 2020-06-06